Agypörgető ételek
Boda Krisztina, 2013. október 15.
Egészség

Talán veled is előfordult már, hogy elkalandoztak a gondolataid, és nem tudtál összpontosítani a tanulásra, vagy éppen egy betanulandó szöveg nem ment bele a fejedbe… elég kellemetlen érzés, mikor az ember próbálkozik, de nem megy. Tudtad, hogy a koncentráció- zavaron a táplálkozással is segíthetsz? Ebben a kis cikkben olyan élelmiszereket találsz, melyek segíthetnek memóriád élénkítésében és az agyadat is felpörgetik…

A koncentrációs zavart gyakran okozhatja a vas és cink hiánya. Cinket tartalmazó élelmiszerek például a vörös húsok vagy éppen a tofu, az olajos magvak közül pedig a tökmag és a pisztácia (így, ha rágcsálni való után vágysz, érdemes ezeket választanod!). Vasban tobzódó ételek a búzacsíra, szója, valamint a vörös húsok, különösképpen a borjúhús. Fontos számon tartanod, hogy ezen élelmiszerek felszívódását a C-vitamin kiváltképp segíti, tehát azt sem árt bevinned a szervezetedbe!

Most pedig nézzük a „jó öreg” Omega-3-at! Reklámokban, különböző tv-műsorokban sokszor említik, hogy nélkülözhetetlen ez a fajta zsírsav az agyműködéshez. De miért is? Omega-3 zsírsavat a szervezet képtelen előállítani, ezért étkezéssel kell bevinned; jótékony hatása, hogy segíti az agyi működést, javítja a memóriát. A boltok, drogériák polcain számos Omegát tartalmazó tabletta és táplálék kiegészítő sorakozik, egy kicsi odafigyeléssel könnyedén bevihetjük a mindennapi táplálkozásba. Lássuk hát a top 4 Omegát tartalmazó ételt!

1.Zsíros húsú halak, mint pl. hering, tonhal, lazac bármilyen formában (friss, fagyasztott, konzerv).

2.Sovány szárnyasok (pulyka, csirke).

3.Babételek, hüvelyesek (bab, borsó, lencse). Igazi aduásznak számítanak, hiszen magas fehérje, vitamin, rost és ásványi anyag tartalmukon kívül Omega-3-ban is gazdagok.

4.Bogyós gyümölcsök (málna, szeder, áfonya). Rendkívül magas antioxidáns tartalmuk és a kis magjaikban lévő Omega-3 serkenti az „emlékezőtehetséged”.

Sokfelől hallhattad már, hogy válaszd a teljes kiőrlésű gabonát (teljes kiőrlésű kenyér, zabpehely, müzli) a finomlisztes változat helyett. Számtalan jótékony hatása mellett én azt emelném ki, hogy a bennük lévő rostok fenntartják a vércukorszinted, tehát az agyad folyamatos energia-utánpótlást kap. Sőt, később is éhezel meg, így csökken az esélye, hogy nagyszünetben kirabold a csoki automatát.

Az előbbi bekezdésben említett csoki automata tartalmáról néhány szó, szóval nassolni valók. Természetesen, ott a klasszikus csoki-szőlőcukor kombináció, de ezek csak ideiglenes megoldást nyújtanak. Ha hosszabb távon gondolkozol, szerezz be egy-két csomag diákcsemegét (nem véletlen ez a neve) vagy mogyoróvajat (sajnos ez inkább a sós verzióra és nem az agyon cukrozottra vonatkozik, bár tény, hogy az finomabb). Az igazi mogyoróvaj azért ideális, mert bővelkedik E-vitaminban, mely lehetővé teszi a könnyebb glükóz felhasználást, ennek következtében pedig az agy nem marad energia és oxigén nélkül. Ha mindenképpen rá szeretnénk fogni egy tálca sütire, hogy jótékony a hatása agyunk számára, válasszunk olyat, aminek receptjében szerepel a tojássárgája, a tojás ezen része ugyanis kolint tartalmaz, ami kedvező hatással bír az emlékezőképességreJ.

Most nézzünk be a gyümölcs-zöldség tárházba! A színes zöldségek vitaminokban dúskálnak, így élénkítő hatást gyakorolnak az agysejtekre. Ilyenek pl. a paprika, répa, paradicsom, spenót. Tulajdonképpen a friss, zöld ételek mind energizáló hatással bírnak, úgyhogy néha a kakaós csiga helyett (na, jó melletteJ) egyél meg valamilyen gyümölcsöt vagy zöldséget.

A táplálkozáson kívül sokat segíthet a megfelelő folyadékbevitel is: napi legalább 2 liter ajánlott, de nem árt meg, ha ennél többet iszol sem. Oxigén nélkül nincs eredményes tanulás, ezért ajánlott a napi szellőzetés, ennek következtében az agyad és a szoba is friss levegővel telik majd meg. A dekoncentráció oka lehet az is, hogy már sok idő óta a tananyag felett gubbasztasz. Ilyenkor érdemes felállnod és nyújtóznod egyet vagy sétálni, futni egy kört, esetleg a kedvenc számodra tombolni egyet (garantált endorfin hormon felszabadulásJ). A keresztmozdulatok is sokat segíthetnek, hiszen ezek szerepet játszanak a két agyfélteke összehangolásában. Íme, egy ilyen mozdulat a sok közül: behajlított könyökkel és az ellenkező láb behajlított felhúzásával össze kell érinteni a könyököt és térdet, majd ismételni kb. 12-szer mindkét oldalon. Tény, hogy nem néz ki túl jól a mozdulat, de megéri!

Már csak az maradt hátra, hogy kipróbáld és alkalmazd a mindennapokban. Eredményes tanulást és jó étvágyat!:)