Romlik a szemed a monitortól?
Tallózó, 2015. február 13.
Egészség

Romlik a szemed a monitortól?
Így javítsd meg mûtét nélkül!

Szeretnél újra élesen látni szemüveg nélkül? Egy kis odafigyeléssel és gyakorlással sikerülhet.

A rövidlátás vagy myopia a leggyakoribb látásprobléma, mely elõbb vagy utóbb a népesség csaknem felének életére hatással lesz. Amikor a rövidlátás elsõ jeleit tapasztalod, még elég tisztán látod, mi megy végbe a közvetlen környezetedben, csak a távoli tárgyak tûnnek homályosnak. Az állapot azonban romlásnak indulhat.Funkcionális myopia

Funkcionális myopia akkor alakul ki, ha túl sokat használod a szemed közeli munkára - ha például egész nap számítógéppel dolgozol. Ez a munka megköveteli, hogy rengeteget olvass, miközben a szem fókuszát többé-kevésbé fél méteren belül tartod.Függés és megelõzés

Nikotinfüggõségi teszt »

Internet-függõségi teszt »

Anonim alkoholista teszt »

Korai öregség fenyeget? »

Mozgásszervi problémáid »

Veszélyben az egészséged? »

Ideális mozgásforma számodra »

Milyen szenvedélybetegség fenyeget? »Lényegében fokozatosan arra idomítod a szemed, hogy kizárólag közelre fókuszáljon, miközben elhanyagolod a távollátás gyakorlását. Szemmozgató izmaid - elsõsorban a sugárizom - ellustulnak. Ahhoz tehát, hogy újra élesen láss, tornáztatnod kell aszemed.

A két dioptriánál enyhébb rövidlátás korrekciója

Ez az enyhe rövidlátás, mely csak távolra akadályozza az éleslátást. Csak akkor hordd a szemüveget, ha elengedhetetlenül szükséges! Az olvasáshoz és íróasztalnál végzett munkához ne tedd fel. Adj esélyt aszemeidnek az alkalmazkodásra! Alakítsd ki azt a szokást, hogy gyakran váltogatod a szemeid közeli tárgyakról távolira, valamint végezd az úgynevezett lengetéses szemtornagyakorlatokat!Hosszú lengetés

A hosszú lengetéssel csípõben fordítod el a tested, 180 fokos ívet leírva, miközben hagyod, hogy a szemeid lassan nyomon kövessék a tárgyakat a környezetedben. Kezdetben inkább lassabban mozogj!A gyorsaságnak nincs jelentõsége, egyszerûen úgy végezd a gyakorlatot, ahogyan a legjobban ellazít. Gyakorold a hosszú lengetést különbözõ távolságokra nézve a térben.

Lengetés szemmel

Ezt a gyakorlatot csak a szemeddel végezd. Nézz rá egy szóra vagy rövid mondatra, és pásztázd végig a tekinteteddel elejétõl a végéig többször is. Egy pillanatra hunyd le a szemed, majd nézz rá újra a szóra. Azt tapasztalod majd, hogy másodszorra tisztábban látod.

Tudtad?
Évszázadokkal ezelõtt a japán szamurájok az íj használata közben rájöttek, hogy azoknál, akik a szemükkel követik a nyílvesszõ útját a célpontig, javulás áll be a vizuális készségekben. A fókusz e váltogatása lényegében a természetes éleslátás kulcsa.


A kettõ és három dioptria közötti rövidlátás korrekciója

Két dioptria esetén körülbelül fél méterre látsz tisztán. Kényelmesen olvasol, illetve végzel közeli munkát szemüveg nélkül. Ha számítógéppel dolgozol, talán egy kicsivel közelebb kell húznod a monitort, hogy a képernyõ a látótávolságodon belülre essen. Három dioptriánál a látásod csupán mintegy 35 centiméterre terjed ki. Ez remek ugyan olvasáshoz, ám a számítógéppel végzett munkánál már kevés. Elsõdleges célkitûzésed az legyen, hogy lefaragj egy-két dioptriát, és így kényelmesen tudj dolgozni!Táblázatváltó-gyakorlat

E gyakorlat célja a közeli és távoli tárgyak közötti fókuszváltás képességének fejlesztése. Készíts két egyforma négyzet alakú táblázatot, melyen körülbelül száz nyomtatott betû helyezkedik el találomra egymás alatt és mellett. A gyakorlat azáltal, hogy fókuszodat a kezedben tartott táblázatról a falra erõsített táblázatra helyezed át, javítja a gyors szemmozgások pontos fixációját és a helybehatárolást.Helyezkedj el pontosan olyan távolságban a táblázattól, ahonnan már némi kihívást jelent, hogy tisztán lásd! A kezeidben tartott táblázatról olvass le három betût, pislants egyet, majd válts a fali táblázatra, olvasd le róla a következõ három betût, és mondd ki õket fennhangon.Tetszés szerint megváltoztathatod a módszert, mellyel a betûket olvasod. Elindulhatsz például balról jobbra, ahogyan olvasáskor szoktál, de azt is választhatod, hogy fentrõl lefelé haladva, oszloponként veszed sorra a betûket. Vagy kezdheted az olvasást hátulról, hogy visszafelé haladva juss el a táblázat elejéig.Szemeid fókuszáló képességének fejlesztésére lépj közelebb a fali táblázathoz, majd távolodj el tõle, miközben a lehetõ legnagyobb távolságról próbálod tisztán kivenni a betûket. Ugyanezt a kezedben tartott táblával is tedd meg.Végezd ezt a gyakorlatot néhány percen keresztül, majd pihentesd a szemeidet! A cél az, hogy a lehetõ leggyorsabban és legpontosabban hajtsd végre a fókuszváltás folyamatát. Alkalmanként maximum öt percig gyakorolj, ne feledd azonban, hogy elõnyös ezt a gyakorlatot minél sûrûbben végezni!

Cikkünk Leo Angart Szerezd vissza éleslátásodat... címû könyve alapján készült.A könyvben bemutatott eljárás sokkal átfogóbb, mint az eddig ismert, természetes látásjavító módszerek. Mivel a pszichikai területeket is magában foglalja, a szemeddel kapcsolatos gondok fizikai és lelki okaira is fényt deríthetsz. Miért fontos mindez? Mert ma már számos tudományos kutatás bizonyítja, hogy a tökéletes látás feltételei a pszichikai tényezõktõl is függnek. A szerzõ megközelítésmódja nagyon specifikus és személyre szóló, ezért kifejezetten a te látásproblémád mértékére szabott gyakorlatokat tudsz összeválogatni a kötetbõl.

http://www.femina.hu/egeszseg/szemtorna_gyakorlatok