Hogyan járul hozzá a kézírás ahhoz, hogy okosabbak legyünk?
KRG, 2016. február 07.
Tallózó
  • A gépírás gyors.

  • A kézírás lassú.

  • Érdekes módon, a tanulás során éppen ezért érdemesebb kézzel írni.

Pam A. Mueller, a Princeton University és Daniel M. Oppenheimer, a Los Angeles-i University of California kutató pszichológusai lenyűgöző tanulmányban vizsgálták meg azt, hogy mennyire alkalmatlanok a laptopok az órai jegyzetelésre. Korábban készült tanulmányok szerint a laptopokon készült jegyzetek azért gyenge minőségűek, mert az interneten számos tényező elterelheti a figyelmünket. A kutatók kísérletei azonban várakozásainkkal ellentétes következtetésre vezettek: A kézírás azért jobb, mert lelassítja a tanulót.


A jegyzetelés folyamatának lelassításával gyorsul a tanulás.


A következőképpen működik a dolog. Egy ügyesen gépelő személy (az Y generáció tagjának is nevezhetjük) a tanár szinte minden szavát képes leírni az órán. Ez az írás azonban semmilyen fontos gondolkodási műveletet nem igényel. Ezért a szavak lejegyzése közben az agyat nem szükségszerűen köti le a tananyag.  

A tanulás kutatása során kiderült, hogy ha a tanult anyagot nem jelöljük fontosként az agy számára, akkor az – a hatékonyság érdekében – hamarosan törlődni fog.


Mi történik jegyzetelés közben az agyban?


Ugyanakkor, ha kézírással készítjük a jegyzeteket,nem leszünk képesek minden egyes hallott szót leírni. Ehelyett általános jellemzőket kell majd keresnünk, fogalmakat összegeznünk és kérdéseket megfogalmaznunk a számunkra nem érthető részekről.

Ez persze nagyobb erőfeszítést igényel, mint a hallott szavak egyszerű legépelése — és éppen ez az erőfeszítés segít emlékezetünkbe vésni a hallott anyagot. Minél nagyobb erőfeszítést teszünk valaminek a megértésére, annál erősebb jelet küldünk az agyunknak arról, hogy az anyag megjegyzésre érdemes.

Muellerés Oppenheimer szerint hátrányos a tanulás szempontjából, ha az információt szóról-szóra leírjuk, ahelyett, hogy értelmeznénk és újrafogalmaznánk azt.

Bár a kézírás eltűnőben lévő készség, előnyeit számos pedagógiai szakpszichológus dokumentálta, akik azt állapították meg, hogy a kézírás az agynak olyan részeit aktivizálja, amelyeket a gépírás mellőz, mégpedig különösen azokat az agyi területeket, amelyek a memória kialakításában játszanak szerepet.Mindebből az követezik, hogy a gyerekekben több ötlet merül fel akkor, amikor kézzel írnak, mint amikor a billentyűzetet használják az íráshoz.

Ezért, ahogyan azt Stanislas Dehaene francia pszichológus nyilatkozta a New York Timesnak, talán érdemes lenne eltávolodni a billentyűzettől.

A következőket mondta: “Írás közben automatikusan aktivizálódik egy egyedi neurális áramkör. Egy szó leírása tartalmazza a kézmozdulat alapvető felismerését, az agyban végbemenő mentális szimuláció során létrejövő felismerést, és úgy tűnik, hogy ez az áramkör olyan egyedi módokon segíti elő a tanulást, amelyeket eddig nem ismertünk.”


És az eredmény?


“A TANULÁS KÖNNYEBBÉ VÁLIK.” – KÖVETKEZTETTE.


Forrás: http://moderniskola.hu/2016/02/hogyan-jarul-hozza-keziras-ahhoz-okosabbak-legyunk/