Pezsgő laborélet a Refiben
Labancz István, 2016. március 19.
Velünk történt

Kedden délután folytatódott a Kecskeméti Református Gimnáziumban „A kincseket a víz mossa ki a földből” (NTP-MTTD-15-0110) című pályázat megvalósítása. A pezsgő laborélet közben beszélgettünk az iskola két tanárával, Sándor Zoltánnal és Labancz Istvánnal, a mostani alkalom szakmai vezetőivel.

Image title

– Azt látom, hogy a tanulók páros munkában, de önállóan dolgoznak, felnőtt segítsége nélkül. Nem veszélyes ez?

Labancz István:– A mai labordélutánon valóban ez az egyik új elem, amit kipróbálunk. Sokkal nagyobb önállóságot adtunk a tanulópároknak a kísérletek elvégzésében, mint ahogyan ezt eddig tettük, tehettük. Ennek tárgyi feltétele, hogy részben ebből a pályázatból, már minden laborasztalhoz tudunk tabletet vagy laptopot biztosítani a gyerekeknek. Így Sándor Zoltán, laboránstanár kollégámmal elkészíthettünk egy olyan digitális tananyagcsomagot, mely támogatja ezt az önálló munkavégzést. A foglalkozás elején megismertettük a gyerekeket a programmal, megbeszéltük a játékszabályokat, és javasoltunk egy lehetséges útvonalat ennek a tanulmányi egységnek a feldolgozásához. Az végül az ő döntésük volt, hogy ezt a javaslatunkat elfogadják-e vagy sem. Veszélyes-e ez így? Szerintem nem. Pont a tanulók önálló munkavégzése miatt tudja a tanár jobban felügyelni a tevékenységüket. Másrészt felelős munkavégzésre is nevel ez a forma.


– Kémiát régen és egészen máshogy tanultam. El tudnák nekem és az olvasóknak mondani, hogy mivel foglalkoznak most a diákok?

Sándor Zoltán: – Van a kémiának egy nagy területe, a minőségi analízis. Ennek segítségével lehet megmondani egy anyagról, hogy milyen összetevői vannak. Ez nagyon fontos feladat az élelmiszeripartól a környezetvédelemig, számos területen. Most itt valójában ennek az alapjait sajátítják el a refis tanulók, hogy később összetettebb problémákat oldhassanak meg ezen a területen. A szervetlen kémiai anyagokat vegyülettípusonként csoportokba soroltuk és ezek tulajdonságait, reakcióit tanulmányozzák. Kb. 50 féle különböző vegyszerrel, 40-50 kísérlet elvégzésén dolgoznak a diákok.

Labancz István: – Fontos a kémia tanítása során, hogy ne csak a táblára írt reakcióegyenletként lássák a diákok, amit kémiának nevezünk. A kísérleteket el kell végezni. Ennek a tanulás szempontjából, a megtapasztalás és az egyéni bevonódás miatt a leghatékonyabb módja, ha a diák végzi a kísérleteket.


– Akkor azok a diákok, akik most itt vannak mind vegyésznek és analitikusnak készülnek?

Sándor Zoltán: – Szó sincs erről. Itt most 26 diák kísérletezik. A legkisebbek 9., a legnagyobbak 12. osztályosak. Ők most az emelt szintű kémia érettségire készülnek, hiszen az a digitális oktatási segédanyag, amit összeállítottunk ennek a mélységéig tárgyalja a kémiának ezt a részét. Van most itt olyan végzősünk, aki a Budapesti Műszaki Egyetemre készül vegyészmérnöknek, de többen pl. az általános orvosi szakot célozták meg. A legkisebbek egyelőre azt látják, hogy a biológia-kémia érdeklődési területükkel sokféle lehetőség közül választhatnak a későbbiekben.

Labancz István: – Összeállítottunk korábban egy listát arról, hogy a hatosztályos és négyosztályos képzésünk biológia-kémia tagozata milyen felsőoktatási szakokhoz jelenthet ugródeszkát. (Ez a lista itt található.) A továbbtanulási döntés előtt ezekről a szakokról szoktunk beszélgetni a diákokkal.


– Mi lesz még ebben a pályázatban?

Labancz István: – A most előkészített kísérletek itt maradnak egy-két hétre a laborban, hogy azok a tanulók is elvégezhessék ezeket, akiket a pályázati programba nem tudtunk bevonni. Ez általában fontos hozadéka a Nemzeti Tehetség Program pályázatainak, hogy olyan új módszertani anyagokat tudunk ezek segítségével kidolgozni, amelyek szélesebb körben épülhetnek be az oktató munkába. Konkrétan a pályázat programelemei közül hátra van még egy műszeres laborunk, egy terepgyakorlat a Börzsönybe, egy pályaorientációs módszer, a job shadow kipróbálása, valamint egy kisebbeknek szóló barkácsműhely és a programot záró házi konferencia.


Pezsgő laborélet a Refiben
KRG, 2016. március 20.